Elektroninen urheilu

Tavallisimmat kilpapelit ovat tietokoneella tai konsolilla toimivia viihdepelejä, jotka jakautuvat useampaan alalajiin eli genreen. Reaaliaikaiset strategiapelit, ensimmäisen persoonan ammuntapelit, taisteluareenamoninpelit ja suuret online-moninpelit ovat tyypillisimmät elektronisen urheilun saralla pelattavat pelityypit.

Ammattilaistasolla pelaajille järjestetään liigoja ja turnauksia, joissa yleisimpiä pelattavia pelejä ovat Dota 2, Overwatch, Counter-Strike: Global Offensive, Fortnite, Hearthstone, League of Legends ja Starcraft II. Suurimmat kilpailut esitetään suoratoistopalveluissa kuten Twitchissä, jossa niillä voi olla kymmeniä miljoonia katsojia. Moni huippupelaaja julkaisee pelivideoitaan myös YouTubessa.

Parhaille turnauspelaajille sponsorit kustantavat rahoituksen kilpailumatkoille ja usein myös laitteistoja pelaajan tai huolto-organisaation käyttöön. Lisäksi pelaajat voivat saada tuhansiin euroihin nousevia palkkioita. Suurimpien turnausten rahapalkinnot voivat nousta kymmeniin miljooniin euroihin, ja vuonna 2019 kilpailujen kokonaispalkintosumma oli ylittänyt jo 200 miljoonaa dollaria

Lue lisää: https://fi.wikipedia.org/wiki/Elektroninen_urheilu

Urheilu syntyy kilpailemisesta

Elektronista urheilua voi harrastaa kuka tahansa, joka käyttää tietoteknistä pelilaitetta pelatakseen joko yksin, tarkoituksenaan kehittää itseään, tai pelatakseen toisen henkilön kanssa lähiverkossa, pelikonsolilla tai Internetin yli. Kilpapelaamisesta on kyse, kun pelaajat pelaavat toisiaan ja pelin luomaa haastetta vastaan kilpailullisessa tilanteessa. Kilpapelaamista voikin harrastaa lähes millä tahansa elektronisella pelillä, mutta ammattimainen pelaaminen on toistaiseksi keskittynyt vain muutamien, pelaajamääriltään suurten pelien ympärille. Kaikki pelaaminen ei ole e-urheilua, vaan harrastamisesta tulee urheilua siinä vaiheessa, kun aletaan kilpailla tavoitteellisesti muita vastaan.

Lue lisää: https://seul.fi/mita-on-e-urheilu/

Onko e-urheilu urheilua?

esport

Elektronisessa urheilussa pätevät samanlaiset lainalaisuudet kuin kaikessa muussakin urheilussa: huipulle pääsee vain kovalla harjoittelulla ja tietyillä lahjakkuuksilla. Tekstin lopussa videoklipissä suomalaiset e-urheilijat Joona “natu” Leppänen ja Niina “Soyhi” Kahela valmistautuvat tahoillaan isoihin kisoihin.

Tietokone- ja konsolipelejä kilpatasolla pelaavien eli elektronisten urheilijoiden määrä kasvaa Suomessa. Elektronista urheilua (eng. eSports tai e-sports) harrastetaan niin joukkue- kuin yksilölajeissa. Paremmuutta mitataan erilaisissa liigoissa ja turnauksissa. E-urheilussa käydään myös maailmanmestaruuskisoja. Suurimmissa kansainvälisissä turnauksissa palkkiot ovat peräti miljoonia. Turnauksia selostetaan kuin jalkapallo-otteluja ja e-urheilusta on kasvamassa myös suosittu yleisölaji.

Lue lisää: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/11/08/onko-e-urheilu-urheilua